6 juni 2011

Rabarbermuffins med vitchoklad

Har för tillfället inte så mycket tid för att baka. Mycket på jobbet och när det är så fint väder på kvällarna så har man inte riktigt lust att vara inne, mycket att fixa med ute i trädgården också. Men eftersom rabarbern är som bäst nu måste man ju bara baka lite av dem. Hittade detta recept i min "recept jag borde testa" - hög. Så då blev det att testa de här rabarbermuffinsen med vitchoklad. 



Rabarbermuffins med vitchoklad

Rabarber och vitchoklad passar bra ihop och kardemumman ger lite mera smak. Tycker man inte om kardemumma är det bara att lämna bort det, men den passar bra med rabarbern. Det skulle även passa bra att toppa muffinsen med någon frosting. Jag har inte riktigt kommit på vad som skulle passa bäst så jag tror jag måste testa mej fram och återkomma när jag vet vilken frosting det ska vara.

Rabarbermuffins med vitchoklad

200 g rabarber
2 ½ msk + 1 dl socker
100 g rumsvarmt smör eller margarin
½ msk vaniljsocker
2 ägg
1 dl mjölk
2 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
100 g vitchoklad
1 tsk kardemumma malen

Skölj och hacka rabarbern i små bitar. Blanda med 2 ½ msk socker.
Rör smör, socker och vaniljsocker pösigt. Tillsätt äggen ett i taget, därefter mjölken. Blanda bakpulvret och malda kardemumman med vetemjölet och vänd ner i smeten. Hacka chokladen grovt och blanda ner i smeten tillsammans med hälften av rabarbern. Fördela smeten i muffinsformarna och toppa med resten av rabarbern.
Grädda i 175 C i 15- 20 minuter. Smeten räcker till 12 normalstora muffins.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar