21 augusti 2011

Hallon och blåbärstårta med hallon-, dajm-, limefyllning

Min brors flickvän fyllde år förra helgen och jag fick fria händer att göra en liten tårta. Eftersom det fanns så mycket hallon i buskarna på vår gård, fast jag redan plockat många liter, så ville jag göra en tårta med hallon och en tårta med färska bär är alltid somrigt och gott.


Hallon och blåbärstårta

Gräddros

Tårtan består av ljus tårtbotten. Fyllningen är två lager hallon-, dajm och limefyllning. En härligt söt och syrlig fyllning. Kanten är gjord med dekorationsskrapa. Ovanpå är det färska hallon och blåbär och en gräddros. Det var första gången sen jag slutade jobba på bageri som jag gjorde en gräddros men jag klarade nog av det ännu.


Kant gjord med dekorationsskrapa

Om man tycker om dajm kan man nog lägga mera än 2 st förpackningar i fyllningen. Det skall jag göra nästa gång. Om man inte vill ha det syrliga så kan man bra lämna bort limen då blir det en lite sötare fyllning istället.

Hallon-, dajm och limefyllning

2 dl vispgrädde
125 g färskost (philadelphia el mascarpone)
1/4 dl socker
2 st dajmförpackningar (à 56g)
1 msk limesaft
skalet av 1 lime
100 g hallon

Vispa grädden. Tillsätt färskosten och sockret och rör om. Hacka dajmen och tillsätt. Riv limeskalet och pressa saften och tillsätt. Fyll tårtan med fyllingen och strö ut hallonen på fyllningen innan du lägger på nästa botten.
Fyllningen räcker till två lager i en tårta med ca 20 cm i diameter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar