17 maj 2012

Marianne kladdkaka med ganache

Nu är det ett tag sen jag uppdaterat något hit. Jag har varit upptagen med Ålands resa, Helsingfors resa, skolarbete och förstås lite bakning så jag har inte bara hunnit med att blogga. Det har även varit lite mindre tårtbeställningar efter påsk. Nu tänkte jag dock ta mej i kragen och lägga in lite av det jag gjort den senaste månaden.
Den här Marianne kladdkakan gjorde jag åt mina föräldrar då de skulle ha gäster en helg för några veckor sen. Jag erbjöd mej själv att baka då jag av någon orsak kände att nu måste jag få baka något. Jag hade också en påse Marianne crush som måste användas upp. 


Marianne kladdkaka

Marianne kladdkaka med ganache

Kakan var som sagt en kladdkaka med Mariannekarameller i och ovanpå var det ganache, en supergod och enkel chokladglasyr. Jag har dekorerat med några blommor som lämnat över från en annan tårta och silverkulor. Man kan även använda vanliga Marianne karameller om man vill. Ta då ca 15-20 stycken och hacka dem i mindre bitar.

Marianne kladdkaka med ganache

Kladdkaka:
100 g smör
2 ägg
3 dl socker
2½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 påse Marianne crush à 150 g

Ganache:
1 dl grädde
100 g mörk choklad
20 g smör

Kakan: Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker och tillsätt det smälta smöret. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker och blanda ner i smeten. Blanda i Marianne crushen. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen i 200 C i cirka 20 minuter. Låt svalna innan du täcker tårtan med glasyren.
Ganache glasyren: Smält allting i en liten kastrull. Häll över kakan och ställ in i kylskåpet för att stelna en stund innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar