30 juli 2013

Abborre tårta

Elias´pappa fyllde 30 år i lördags. Han skulle ha kalas på fredagen och hans sambo hade beställt en tårta, för flera veckor sedan, som överrskning. Vi hade bestämt att jag gör en tårta med en sådan båt som han har velat köpa ovanpå. Så ringde min kompis i början av förra veckan och sa att han hade köpt en ny båt och den var ännu större än den som vi hade menat göra på tårtan. Så då skippade vi den planen. Hon hade nästan menat att hon gör en liten tårta själv men kom sist och slutligen på att jag kan ju göra en abborre istället för han gillar att fiska. Det passade ju bra.


En liten abborre tårta

Abborre tårta

Tårtan var utskuren ur ljusa tårtbottnar som en abborre. De var fyllda med två lager jordgubbsfyllning. Ovanpå var det vit marsipan som jag målat som en abborre med livsmedelsfärg. Magen sprayade jag även med lite ätbar pärlemor färg så att den skulle glittra lite.


Abborren med 30 på magen

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilka fina tårtor du gör, fantastiska! Jag var in här någon gång för länge sedan och haft den här bloggen bortglömd ett tag men nu hittade jag hit igen och lär återkomma :)
    Jag ser att du har använt marängbotten i flera tårtor och undrar hur långt på förhand man kan fylla de tårtorna så att marängen ändå hålls krispig? Jag brukar oftast fylla vanliga tårtor redan 2-3 dagar innan de ska ätas så att jag hinner med att täcka och leverans osv. men är det kanske för tidigt?

    SvaraRadera
  2. Tack Jenny. Trevligt att du hittat tillbaka till min blogg!
    Jag brukar pensla marängbotten med ett tunt lager choklad på båda sidorna och kanten så att den inte ska smälta. Det kan beroende på vad man har för fyllning bli lite svårare att skära eftersom den då är ganska hård men det brukar gå bra. Det är en trevlig överraskning när det är något krispigt i mitten av tårtan. Jag brukar för det mesta fylla tårtan 1-2 dagar före den ska ätas och marängen har inte smält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter jättegott så ska nog testa det någon gång! Tack för tipset :)

      Radera
    2. Det tycker jag absolut du ska göra.

      Radera