26 oktober 2011

Marsipantårta åt 30-åring med vit chokladfyllning

I lördags fyllde min jobbkompis 30 år och hade gett mej fria händer att göra hennes tårta. De enda önskemålen hon hade var att det skulle vara en marsipantårta och ett lager fyllning skulle vara lingonmousse. Jag bestämde att jag skulle gör siffrorna 30 ovanpå av små blommor. Tårtan var en 12 personers tårta så det blev lite trångt att få plats med alla blommor men jag tycker jag fick till det till sist. 


Marsipantårta åt 30-åring

Tårtan har ljusa tårtbottnar som är fyllda med ett lager lingonmousse och ett lager vit chokladfyllning. Jag bestämde mej för att fylla andra lagret med vit choklad som är lite sötare eftersom lingonfyllningen är lite syrlig. Ovanpå är det vit marsipan och gul-oranga blommor gjorda av dekormassa/sockermassa.  


30 av små blommor

Denna gång använde jag inte vit chokladmoussen som jag använt mycket på sista tiden utan tänkte jag skulle prova något annat som även är utan gelatin. Har använt den här fyllingen förut men det var ett tag sen och då med mörk choklad.
Fyllningen kan göras av alla sorters choklad men om man använder mörk choklad kan man använda ca 100g och mjölk choklad ca 150g.

Vit choklad fyllning

200 g vitchoklad
2 dl grädde
 75 g färskost

Lägg chokladen och grädden i en kastrull och värm upp på svag värme tills chokladen smält. Bör helst inte koka. Låt kallna i kylskåpet helst över natten. Vispa chokladgrädden tillsammans med färskosten till en fluffig kräm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar