8 september 2011

Rosa prinsess tårta med tiara och hallon- och vitchokladmousse

Nelly fyllde 5 år för en vecka sen men de hade kalaset i söndags. Hon hade önskat sej en riktigt prinsessig tårta. Den skulle vara rosa med en tiara och ett trollspö och många diamanter eller i det här fallet sockerkulor. Jag gillar att göra de här tjejiga tårtorna man kan nästan inte sluta att dekorera dem.


Rosa prinsesstårta


Prinsesstårta med tiara, trollspö och pärlhalsband

Tårtan består av ljus tårtbotten som är fylld med hallonmousse och vit chokladmousse. Täckt med rosa marsipan. Tiaran och trollspöet är gjort av ljus rosa dekormassa/sockermassa, fast på bilden ser den nog vit ut, och dekorerad med rosa och vita sockerkulor. På tiaran har jag också gjort en 5 av sockerkulor eftersom hon fyllde det. Halsbandet är av vita sockerkulor och vitt strössel. Fick nästan ta till pincetten för att få plockat "pärlorna" på plats men jag klarade mej utan.


Sidoprofil av tiaran

Pärlhalsband av sockerkulor

Hallonmoussen är lite syrlig så den passar jätte bra med vit chokladmoussen som är söt.
 När jag gjorde denna tårta lade jag en tårtbotten i en form med löstagbar kant och hällde hälften av hallonmoussen ovanpå. Ovanpå hallonmoussen bredde jag hälften av chokladmoussen. Sen lade jag nästa botten ovanpå och resten av hallonmoussen och vit chokladmoussen och till sist den sista botten. Jag ställde in tårtan i kylskåpet där den fick stelna till nästa dag innan jag tog bort formen.

Hallonmousse

250 g frysta eller färska hallon
4 gelatinblad
4 dl naturell joghurt
2 dl florsocker
2 dl grädde

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Blanda joghurt och florsocker. Vispa grädden. Häll hallonen i en kastrull och värm upp dem tills de smält. Passera hallonsåsen genom en sil för att få bort kärnorna. Smält gelatinbladen i den varma hallonpuren. Låt hallonpuren svalna en aning och rör sen ner hallonen i joghurten under omrörning. Blanda till sist ner grädden. Fyll tårtan och låt stelna i minst 4 timmar. 
Fyllningen räcker till två lager till en tårta med 24-26 cm i diameter.

Vit chokladmousse

2 dl grädde
60 g vitchoklad
1 ägg

Smält chokladen i vattenbad eller mikron och låt svalna. Vispa grädden. Vispa upp ägget och tillsätt chokladen lite i taget under omrörning. Rör ner grädden lite i taget. Låt stå i kylskåpet en timme och stelna innan du fyller tårtan. Räcker till ett lager i en tårta med ca 22 cm i diameter.

1 kommentar:

  1. Har du grädde eller något annat på toppen innan du lägger på marsipan?

    SvaraRadera