28 juni 2011

Midsommarkrans tårta med dumlemousse

I helgen har vi ju firat midsommar. Vi skulle få gäster och jag funderade på vad jag skulle bjuda på och då kom jag på idén att jag skulle göra en midsommarkrans. En sådan hör ju till på midsommaren.


Midsommarkrans

Blomkrans

Jag gjorde tårtbottnen i en torrkaksform med hål i mitten, på det viset hade den ju färdigt formen av en krans. Bottnen skar jag i 3 skivor och fyllde med Dumlemousse. Ovanpå är det vit sockermassa och alla former och färger av blommor gjorda av sockermassa och marsipan.


Dumlemousse

3 dl vispgrädde
150 g Dumle toffegodisar

Hetta upp grädden i en kastrull, får inte koka. Lägg i dumlebitarna och smält dem under omrörning på svag värme. Häll dumlegrädden i en skål som det går att vispa i och ställ in i kylen för att svalna tills grädden är helt kall, helst över natten. Det är viktigt att grädden får bli riktigt kall innan man vispar den annars kan den skära sig och bli grynig. Vispa grädden fluffig. Dumlemoussen räcker till två lager till en tårta med 18 cm i diameter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar