19 augusti 2013

Tårta med två små bönder

I lördags firade Olivias bröder, tvillingarna Mio och Elliot, sin 1- årsdag. Killarnas mamma önskade att jag skulle göra en tårta med två bondkillar på och något djur. De bor omringade av åkrar där det brukar beta kossor som även ibland har sprungit över gården deras. Så jag föreslog att jag gör en kossa på tårtan och det tyckte hon skulle passa bra. Som sällskap gjorde jag några höns.


Tårta med två små bönder

1-års tårta

Tårtan hade ljusa tårtbottnar som var fyllda med ett lager svarta vinbärs fyllning (samma recept som jordgubbsfyllningen) och ett lager vit chokladfyllning. Tårtan täckte jag med grön marsipan. Ovanpå satt killarna på en höbal. Lite hö hade lossnat från balen och var utspritt på marken. Den ena killen hade lite hö i handen och skulle mata kossan som låg och tog det lungt. Jag dekorerade även med några höns, killarnas namn och en stor vit etta. På kanten var det ett kort staket. Alla dekorationerna var av marsipan och sockermassa.


Killarna sittandes på en höbal

En kossa och några höns


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar