9 september 2014

Doptårta med röda skor, flagga och palmer

Jag tycker jag har varit extremt dålig på att uppdatera på senaste tiden. Har nog bakat och har några tårtor att dela med mej av men har bara inte kommit mej för. Här kommer i alla fall en doptårta.

Elsies lillasyster Adina döptes i slutet av augusti. Önskemålet var att tårtan skulle vara dekorerad med något som har att göra med Singapore, tex flaggan, palmer, orkidéer eller merlion- en figur som Singapore är känd för. Singapore temat kom från att Adina är född där då hennes föräldrar var där och jobbade. Vi bestämde oss för flaggan och palmer och så gjorde jag även ett par röda skor. Som också passade till temat eftersom Adinas mamma sa att Converse skor var så billiga där att de hade med sej flera par hem. 


Doptårta med flagga och röda skor

Småa röda skor

Tårtan hade ljusa tårtbottnar och som fyllning var det två lager diplomatkräm (hälften vaniljkräm och hälften grädde) och ovanpå den strödde jag hallon och blåbär. Täckte tårtan gjorde jag med en blandning av vit marsipan och vit sockermassa. På kanten var det fyra palmer och mellan palmerna var det vimplar och några av dem bildade Adinas namn. Ovanpå dekorerade jag med Singapores flagga, skorna och några röda blommor. Alla dekorationerna var av sockermassa eller marsipan.


Adinas doptårta med palmer på kanten 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar