29 mars 2016

R2D2 tårta

När Jacob firade sitt kalas i mitten av mars var det även detta år Star Wars som gällde. Denna gång ville han ha en R2D2 robot tårta. Till kalaset skulle det även vara en äggfri bakelse med Star Wars tema på. Så jag gjord en lite platt R2D2 på den. Jag kan säga att jag var helt nöjd med denna tårta.


R2D2 tårta och bakelse

R2D2 ovanifrån

Tårtan var en tvåvåningstårta med ljusa bottnar. Sammanlagt 7 bottnar hög var den. Som fyllning var det chokladfyllning och jordgubbsfyllning. Jag täckte tårtan med vit sockermassa och sen dekorerade jag den med blå och grå marsipan så att den skulle börja se ut som R2D2 roboten. Robotens ben var av rice krispies treat, som är rice krispies blandat med smälta marshmallows. Täckte först benen med smörkräm så de skulle bli lite slätare och efter det med sockermassa.
Bakelsen var gjord av äggfria bottnar och fyllningen var samma som i tårtan. Ovanpå var det svart marsipan och den lilla R2D2 figuren.


Jacobs robot tårta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar