29 april 2011

Bärpaj med vitchoklad- lime kvark


Bärpaj med vitchoklad- lime kvark

Den här pajen gjorde jag för en tid sedan. Ett gott alternativ till den vanliga bärpajen jag brukar göra. Innehåller kvark (kesella) smaksatt med vitchoklad och lime och denna gången gjorde jag den med svarta vinbär. Annars brukar jag tycka mest om paj med blåbär eller hallon. Tyckte det passade bra med syrliga svarta vinbär eftersom kvarken är lite sötare. Receptet är till en vanligt rund pajform men jag gjorde en dubbel sats och gjorde den i en långpanna.

Bärpaj med vitchoklad- lime kvark

Pajdeg:
150 g margarin eller smör, mjukt
1 1/2 dl socker
1 ägg
ca. 3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
200 g bär (tex. blåbär, hallon, vinbär)
1 1/2 burk (à 200g) vitchoklad- lime kvark
1 ägg
1/2 dl socker

Blanda socker, mjöl och bakpulver. Skär margarinet i bitar och tillsätt det och ägget. Arbeta snabbt ihop degen. Låt vila en stund innan du trycker ut den i pajformen. Fyll pajskalet med bären. Blanda ihop kvarken, ägget och sockret och häll det över bären. Grädda i 200 C i ca 20 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar