19 april 2011

Choklad Nemesis - chokladkaka

I helgen var vi några tjejer från jobbet som hade en liten tjejkväll. Heidi hade lagat paj och sallad och jag hade gjort denna Choklad Nemesis till efterrätt. En otroligt god chokladkaka som även är glutenfri. Smälter i munnen och smakar nästan som chokladmousse.


Choklad Nemesis
 
Chokladkaka med jordgubbar och grädde

Receptet på denna kaka hittade jag i boken -Leivo herkkuja helposti- och den såg så otroligt god ut att jag var tvungen att testa den och den var inte svårt att göra heller. Det är en ganska kraftig kaka som det räcker att ta en bit av, men otroligt god. Passar jätte bra med jordgubbar och grädde. Jag tyckte kakan var godast när den var rumstemperatur.
Man kan ju ta vilken kakaohalt på chokladen man vill men jag använde choklad som hade en kakaohalt på 49% och jag tyckte det var helt passligt. Tror det skulle ha blivit för starkt med en kakaohalt på 60- 70%.
 Jag hade kakan att kallna helt på bänken innan jag tog bort formens kant. Den var ännu så dallrig att jag inte kunde lyfta bort den från formens botten så jag satte in den i kylskåpet en timme ungefär och då gick den lätt att flytta.

Choklad Nemesis

5 ägg
275 g socker (3,5 dl)
1 1/4 dl vatten
350 g mörk choklad
225 g smör

Sätt ugnen på 160 C. Klä en kakform med löstagbar kant, 22 cm i diameter, med bakplåtspapper. Smörj och bröa formen. Vispa äggen med en tredjedel av sockret tills volymen fyrdubblats. Det tar minst 10 minuter med hushållsmaskin eller elvisp. Hetta upp resten av sockret och vattnet i en kastrull tills sockret smält. Tillsätt chokladen och smöret i sockerlagen och rör om tills allt smält. Lyft av kastrullen och låt svalna. Häll den ljumma chokladblandningen i äggblandningen och vispa ihop till en jämn smet på låg hastighet, tar inte mera än ca. 20 sekunder. Häll smeten i formen och ställ den i varmt vattenbad i en ugnsform eller långpanna. För att kakan skall gräddas jämt är det viktigt att vattnet når så högt som möjligt. Grädda i nedre delen av ugnen i 45-50 minuter. Den skall inte stelna helt utan var en aning dallrig, man kan känna lätt med handflatan. Låt kakan kallna i formen.


4 kommentarer:

  1. Intressant blogg! Har denna bookmarked och kommer att åtkerkomma fler gånger! Jättefina tårtor - keep up the good work! //Magnolia

    SvaraRadera
  2. Tack Magnolia! Det är kul att du gillar min blogg och du är välkommen att titta in flera gånger.
    -Linda-

    SvaraRadera
  3. hej! Undara bara en sak, en form med löstagbar kant, kommer inte den att läcka in vatten från vattenbadet?

    SvaraRadera
  4. Jo det kan läcka in lite vatten när man använder en form med löstagbar kant, men det gör inte så mycket eftersom kakan stelnar av det varma vattnet. Om man vill kan man nog göra tårtan i en vanlig form också.

    SvaraRadera