10 april 2011

Citronmuffins med chokladfrosting

Citronmuffinsen gjorde jag här om dagen till en kakförsäljning. Ovanpå är det chokladfrosting och vita marsipan rosor.


Chokladfrosting och vit ros


Citronmuffins

Enligt receptet skall det vara en klick lemoncurd inuti men jag vet inte vad jag tänkte på när jag var och handlade för lemoncurden lämnade i butiken och jag hade inte tillräckligt med citron för att göra egen. Så denna gång blev det utan lemoncurd, men muffinsen var nog ändå saftiga och goda. 

Citronmuffins

2 dl socker
100 g smör eller margarin (mjukt)
2 ägg
1 dl naturell yoghurt
rivet skal samt saft av en citron
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl lemoncurd

Vispa smör och socker pösigt. Vispa i äggen ett i taget och därefter yoghurten samt saften av citronen. Blanda ihop vetemjölet, bakpulvret och vaniljsockret och tillsätt. Lägg i det rivna citronskalet. Fyll muffinsformarna med lite smet och klicka i ca. 1 tsk lemoncurd på varje. Toppa med resten av smeten. Grädda i 200 C i ca 12- 15 minuter. Smeten räcker till ca 10 st medelstora muffins.  

3 kommentarer:

  1. Hur gör man egen lemoncurd? Har du något enkelt recept? Muffinsarna ser jättegoda ut allihop!

    SvaraRadera
  2. Jo jag har nog ett enkelt recept. Jag lägger in det hit.

    SvaraRadera
  3. supergoda muffins tackar för receptet som kommer att sparas

    SvaraRadera