3 maj 2011

Vitchoklad moussetårta med hallongelé

Min jobbkompis hade beställt denna moussetårta till 1:sta maj brunchen de skulle ha. Det skulle vara vitchokladmousse med hallongelé ovanpå. Jag är inte helt nöjd med den själv. Gelén blev inte så slät och klar som jag ville. Chokladrullarna däremot är jag nöjd med. Tycker de är så fina att dekorera en tårta med.


Vitchoklad moussetårta


Moussetårta med hallongelé

Botten är en vanlig kexbotten med vitchokladmoussefyllning och ovanpå hallongelé, chokladrullar och hallon. Snyggast skulle det ha varit om hallonen skulle ha varit färska men jag hittade tyvärr inga. Det fick istället bli frysta som jag doppade i gelé så att de inte skulle bli rinniga när de tinade. Gjorde en överraskning och radade ut hallon på botten innan jag hällde på fyllningen men ändå så att de inte syns förrän man skär tårtan.

Vitchoklad moussetårta med hallongelé

Botten:
80 g margarin
200g kex (havrekex eller digestive)

Vitchokladmousse:
1 gelatinblad
5 dl grädde
250 g vitchoklad

Hallongelé:
3 gelatinblad
1 dl outspädd hallonsaft
2 dl vatten

Kläm fast ett bakplåtspapper mellan botten och kanten på en 22 cm form med löstagbar kant.
Krossa kexen, smält margarinet och blanda ihop. Tryck ut kexblandningen i botten på formen.

Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten. Vispa 4 dl av grädden. Koka upp den resterade decilitern. Smält chokladen i vattenbad eller i mikron. Blanda den varma grädden med den smälta chokladen och rör till en slät smet. Smält gelatinbladet i chokladgrädden. Rör om tills gelatinet smält och blanda sedan med den vispade grädden. Häll fyllningen i formen och ställ in i kylen för att stelna åtminstone 4-5 timmar, helst över natten, innan du gör gelén. Går även att använda som fyllning i en tårta. Räcker till ett lager i en tårta med 24-26 cm i diameter. 

 Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Värm saften och vattnet i en kastrull. Smält gelatinet i saften. Låt svalna innan du häller gelén på moussetårtan. Ställ kallt att stelna ca en timme innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar