17 maj 2012

Vit morsdagstårta med blommor

I söndags firade vi morsdag här i Finland. Jag gjorde den här tårtan åt min mamma och på samma gång testade jag lite till en tårta jag skall göra om några veckor.


Vit tårta till mor

Botten var en chokladbotten jag inte gjort förut, men den var helt okej så jag skall lägga in receptet senare. Som fyllning testade jag en ny choklad- och dajmmousse men den var inte så speciell så jag håller mej nog till den jag använt förut. Jag skulle även testa en päronmousse jag velat pröva på ett tag, men den blev inte till något. Jag använde laktosfattig grädde och den skar sej när jag skulle tillsätta gelatinet, sånt händer. Man kan ju inte alltid lyckas. Jag hade inga mera päron så den fyllningen får jag lov att testa en annan gång igen. Jag fick snabbt improvisera ihop en annan fyllning och det blev då diplomatkräm som består av grädde och vaniljkräm och ovanpå den fyllningen lade jag hela hallon. 
Ovanpå tårtan använde jag egengjord marshmallowfondant. Den har samma konsistens som marsipan och sockermassa och var super lätt att kavla. Receptet på den lägger jag även in vid ett senare tillfälle. Jag dekorerade tårtan med några blommor i olika färger och så skrev jag även grattis med vitchoklad jag färgat grön.

Vita, rosa och gula blommor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar