2 juni 2012

Harley Davidson tårta åt 30-åring

Vincents pappa hade förra helgen 30-årskalas. Åt honom gjorde jag två tårtor med Harley Davidson logon på. Den ena skulle vara vit och den andra svart.


Tårtor med HD-logon på

Den vita tårtan hade chokladtårtbottnar och fyllningen var chokladmousse som jag blandat dajmbitar i. Ovanpå var det marshmallowfondant. Dekorerat med HD-logon.


Vit HD-tårta

Den svarta tårtan hade ljusa tårtbottnar som var fyllda med lakritsmousse och lemon curd som jag blandat med lite grädde. Ovanpå var det marshmallowfondant som jag blandat med lakritstoffeglasyr. Dekorerat med HD-logon och eldflames som jag skurit ut ur marsipan och marshmallowfondant.


Svart HD-tårta med eldflames

Det var meningen att jag skulle dekorera tårtan med lakritsfudgeglasyr men jag hittade inte nån lakritsfudge någonstans. Jag tänkte då att kanske det går lika bra med lakritstoffe och det skulle det nog gjort om det inte skulle varit så stor tårta jag skulle täcka. För jag hade ju vid planeringen testat kavla en lite bit och försökt lyfta den. När jag kavlat ut lakritstoffen och skulle lyfta det på tårtan så tänjde det alldeles för mycket. Men min sambo kom på den ideèn att jag skulle blanda toffen med marshmallowfondanten och då blev det lite lättare att lyfta. Smaken blev också bättre när man blandade ihop dem. Först var det så mycket lakrits smak men den blev lenare ihop med marshmallowfondanten. Ibland blir det inte som man planerat men slutresultatet blev bra och jag lärde mej något av det.


HD-logon

2 kommentarer:

  1. Jättefina tårtor! Lakritsmousse lät spännande!
    Härligt att höra att även du som är utbildad lär dig nytt hela tiden, visst är det härligt! :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Lakritsmoussen är riktigt god om man tycker om lakrits. Jo det skulle vara tråkigt om man inte skulle lära sej något nytt.

    SvaraRadera