29 december 2012

Glutenfria chokladmuffins

När jag fyllde år för två veckor sen så bjöd jag på de här glutenfria chokladmuffinsen som även innehåller mindre kolhydrater eftersom jag använt agavesirap som sötningsmedel. Frostingen var av grädde, färskost, citronsaft och agavesirap. Receptet på frostingen är det här men jag bytte ut florsockret mot agavesirap och tillsatte lite citronsaft..


Chokladmuffins med färskostfrosting

Glutenfria chokladmuffins

Har man inte eller får man inte tag i mandelmjöl så går det bra att ta hela mandlar och mixa dem i en mixer eller matberedare. Jag gjorde denna gång en halvsats av smeten och gjorde dem i mini muffinsformar och det blev 20 st. Gör du dem i mini muffinsformar så kolla tiden det kan hända att det inte behövs hela 15 minuter i ugnen.

Glutenfria chokladmuffins

150 g smör
4 ägg
½ dl agavesirap eller sukrin
250 g mandelmjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och agavesirap eller sukrin fluffigt. Blanda ner mandelmjöl, kakao, vaniljsocker, bakpulver, fiberhusk och det smälta smöret och vispa till en jämn smet. Fördela smeten i muffinsformarna. Grädda i 200 C i ca 15-20 minuter. Smeten räcker till en 12 normalstora muffins.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar