6 januari 2013

Vit och silver förlovningstårta

Den här förlovnings tårtan gjorde jag förra helgen åt min jobbkompis som hade förlovat sej på julafton. Hon ville ha en tårta med vita och silverfärgade blommor och ett rutmönster med silverkulor på kanten. En riktigt nyårs tårta tycker jag. 

Förlovnings tårta

Rutmönster på kanten

Tårtan hade två ljusa tårtbottnar och en marängbotten. Som fyllning var det vaniljkräm, grädde och på ett lager hallonsylt och hallonbitar och på det andra blåbärssylt och hela blåbär. Tårtan var täckt med vit marsipan. På kanten hade jag gjort ett rutmönster och lagt en silverkula i varje skarv. Det finns en mall att köpas med rutmönstret så det är bara att trycka mönstret på tårtan men jag tycker det går lika bra att använda baksidan av en kniv eller en linjal. Dekorerade gjorde jag med vita rosor och silver färgade blommor och två silver ringar. Dekorationerna var av sockermassa.


Vita rosor och silver blommor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar