12 juli 2011

Konfirmationstårta med högklackad sko och handväska

I söndags blev Jasmine konfirmerad. De hade önskat att jag skulle göra två tårtor, en tårta med en högklackad sko och en handväska ovanpå och en jordgubbstårta, likadan som hennes 15-årstårta. För att det skulle synas att det var konfirmation så gjorde jag även ett halsband med ett kors.
Det var jätte kul att göra dekorationerna till de här tårtorna och jag är faktiskt för en gångs skull riktigt nöjd.
Anvisningarna på hur man skall göra skon hittade jag här.

Tårta med högklackad sko och handväska

Närmare bild av skon och väskan
  
Konfirmationstårta


Båda tårtorna består av två ljusa tårtbottnar och en marängbotten. Marängbottnarna har jag penslat med choklad på båda sidorna för att de inte ska smälta. Fyllningen är vaniljkräm, grädde och skivade jordgubbar.

 Ovanpå skotårtan är det rosa marsipan som jag kavlat med en mönsterkavel, mönstret är tulpaner men det syns inte så riktigt bra på bilderna. Skon, handväskan och korset är gjorda av marsipan och dekormassa/ sockermassa och skon är dekorerad med rosa och vita sockerkulor och halsbandet är gjort av små små guldströssel korn. Skon har jag penslat med rosa glitterpulver, det syns inte heller så bra på bilderna. 

Ovanpå jordgubbstårtan är det förstås jordgubbar och eftersom det är jordgubbstider så använde jag färska jordgubbar utan gelé ovanpå. Jordgubbstårtan är dekorerad med rosa blommor och ett halsband med kors, även de gjorda av marsipan och dekormassa/ sockermassa. Båda tårtornas kant har jag gjort med dekorationsskrapa.


Rosa blommor och halsband med kors

Konfirmationstårta med jordgubbar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar