6 augusti 2011

Hallon-cheesecakebrownie

Då var det bara att återvända till verkligheten igen då efter semestern. Har varit första veckan i jobb och det finns nog att göra. Fast det har varit mycket jobb hann jag ändå plocka lite hallon här en dag och baka denna hallon-cheesecakebrownie som jag bjöd mina föräldrar på och så tog jag med av den till jobbet också. Hittade detta recept i boken "Leivonnaisia herkkusuille". På svenska heter boken "Lyxiga cupcakes och läckra kakor". Fick boken i våras och har bara väntat på att hallonen ska mogna så jag skulle få prova baka denna kombination av cheesecake och brownie. Den var nog en av de godaste bakverken jag ätit på ett tag, riktigt god. Kombinationen brownie, cheesecake och hallon passade jätte bra ihop.


Hallon cheesecakebrownie



Man kan ju servera kakan så att var och en får skära en bit själv eller så skär man färdigt i bitar. Har man inte en passlig långpanna eller fyrkantigform kan man nog baka  kakan i en rund form också med 26 cm i diameter. Lagren blir lite tjockare men är lika god ändå. Jag tänkte att jag någon gång skall prova att baka den med andra bär tex. blåbär. Jag tyckte att kakan var godast när den var lite varmare, inte kylskåpskall, så mitt tips är att låt kakan stå en stund i rumstemeratur innan du serverar.
Enligt originalreceptet skulle det vara 100g florsocker i hallongrädden jag lade bara 75g och det var passligt. Jag använde färska hallon men man kan nog använda frysta också, tina bara upp dem men tillsätt inte all saft, som kommer när de smälter, i grädden. Av smeten blir det 18 bitar.

Hallon-cheesecakebrownie

Brownie:
200 g mörk choklad
200 g smör, mjukt
250 g florsocker
3 ägg
110 g vetemjöl

Cheesecake:
400 g färskost
150 g florsocker
1 ½ tsk vaniljsocker
2 ägg

Hallongrädde:
3 dl grädde
75 g florsocker
150 g hallon

Brownie: Smält chokladen i mikron eller i vattenbad. Vispa smör och florsocker pösigt och till sätt ett ägg i taget och vispa bra mellan varje ägg. Tillsätt lite mjöl i taget och till sist den smälta chokladen. Vispa till en slät smet. Lägg bakplåtspapper i botten på en form som är ca 33x23 cm. Häll smeten i formen och jämna ut.
Cheesecake: Vispa färskosten, florsocker och vaniljsocker i en hushållsmaskin eller med elvisp till en slät och tjock smet. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Smeten skall vara slät och fluffig som vispad grädde. Vispa inte för länge för då kan smeten skära sej. Bred ostsmeten försiktigt på browniesmeten och grädda i 170 C i ca 30-40 minuter. Ostkakan skall kännas fast och bli lite mörkare på kanterna då den är färdig. Låt kakan svalna och vänd sen över den på ett fat och sedan vänd den ännu på rätt så att browniebotten är neråt. Låt stå i kylskåpet en stund ca. 2 timmar.
Hallongrädde: Vispa grädde och florsocker och när grädden är nästan färdig vispad så tillsätt hallonen och vispa färdigt. Bred på hallongrädden på ost-browniebottnen och dekorera med hela hallon. Servera kakan som  den är eller skär den i mindre bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar