31 augusti 2011

Pätkis cheesecake

I helgen har vi firat villa-avslutning eller veneziansk här i österbotten. På finlandssvenska är villa samma som sommarstuga. Den firas alltid sista helgen i augusti och är avslutningen på sommarstugesäsongen. Vi var vid våra kompisars sommarstuga och badade bastu, simmade en sista gång för i år och det var faktiskt jätte varmt vatten, grillade och sköt fyrverkerier. Jag fick uppgiften att göra något gott till kaffet och då gjorde jag denna cheesecake med pätkis. Jag funderade länge på vad jag skulle göra eftersom det skulle vara något som även skulle klara av båtfärden. Så det fick bli en cheesecake som jag kunde transportera i formen och sen bara dekorera när den var dags att äta. Jag har gjort den här cheesecaken några gånger förut men faktiskt aldrig förut fått något foto av den.


Pätkis cheesecake



Denna kaka är en god kombination mellan vanilj, mint och lite kaffesmak. Väldigt lätt att göra och innehåller inte så många ingredienser. Jag dekorerade kakan med chokladflisor av mörk- och vitchoklad och bitar av en pätkisstång. Det går även att fylla en tårta med denna fyllning, den räcker då till två lager i en tårta med 22 cm i diameter.


Pätkis cheesecake

Botten
250g mintdominokex
75 g smör eller margarin

Fyllning

4 gelatinblad
10 st pätkisstänger (180g)
250 g naturell färskost (tex mascarpone)
2 ½ dl vispbar vaniljsås (tex flora vanilla)
½ dl varmt kaffe

Lägg bakplåtspapper i botten på en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Krossa kexen i små bitar. Smält smöret eller margarinen och blanda med kexsmulorna. Tryck ut blandningen i botten på formen.
Lägg gelatinbladen i blöt. Hacka pätkisstängerna i små bitar och blanda med färskosten. Vispa vaniljsåsen och blanda med färskost-chokladblandningen. Smält gelatinen i det varma kaffet och tillsätt det i smeten i en tunn stråle under omrörning. Häll fyllningen i formen och ställ in den i kylskåpet för att stelna helst till nästa dag. Dekorera med kakao eller chokladflisor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar