10 oktober 2011

Chokladbollar och mango- och tranbärsbollar

Jag har bestämt mej för att äta lite mindre godis och då hittade jag receptet på dessa bollar i en GI bok av Ulrika Davidsson och Ola Lauritzson. De innehåller inte något socker utan bara nötter och torkad frukt. Så då var jag ju genast tvungen att testa dem och min favorit blev chokladbollarna. Mango- och tranbärsbollarna är också goda men de smakar lite sötare. Chokladbollarna smakar kakao, som jag gillar.


Chokladbollar

Chokladbollarna är mina favoriter. Jag använde torkade mjuka fikon så de lade jag inte i blöt. I receptet står det att man skall rulla bollarna i sesamfrö men jag rullade några i kokosflingor och de var nästan godare. Jag gjorde bollarna ganska små så massan räckte till 20 st. Man får ju äta flera då!

Chokladbollar

2 torkade fikon
½ dl vatten
1 dl cashewnötter
½ dl kakao
1 dl kokosflingor
1 dl sesamfrö eller kokos

Blöttlägg fikonen i några minuter. Häll bort vattnet. Mixa cashewnötterna i en matberedare några sekunder. Tillsätt fikon, kakao och kokosflingor, vattnet och mixa till en jämn massa.  Forma massan till små bollar och rulla i sesamfrö/kokosflingor. Förvara kallt. Massan räcker till 12 bollar.



Mango- och tranbärsbollar

Mango- och tranbärsbollarna smakade lite sötare men jag tror det berodde på att tranbären var lite sötade. Jag gjorde dessa också små så massan räckte här också till 20 st. Smeten blev lite lösare så de var lite svårare att rulla men de stelnade nog när man haft dem i kylskåpet en stund. Man kan tillsätta lite mindre vatten än i receptet så blir smeten inte så lös.

Mango- och tranbärsbollar

2 skivor torkad mango
1 dl cashewnötter
1 dl tranbär
3 dl kokosflingor
½ dl vatten

Blötlägg mangon i några minuter. Mixa cashewnötterna i en matberedare några sekunder. Häll vattnet av mangon. Tillsätt mango, tranbär, hälften av kokosflingorna och vatten och mixa till en jämn massa. Forma massan till små bollar och rulla dem i resten av kokosflingorna. Förvara kallt. Massan räcker till 12 bollar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar