16 september 2012

Pippi tårta och smörgåstårta med räkor och lax

I fredags fyllde Olivia 3 år och hon hade önskat sej en Pippi tårta till sitt kalas. En blå Pippi tårta. Med hennes mamma funderade vi om jag skulle göra en Pippi figur eller en bild och vi bestämde oss för en 2D bild. De skulle förutom tårtan även ha en smörgåstårta.


Smörgåstårta och Pippi tårta

Blå Pippi tårta

Tårtan var fylld med vaniljkräm, grädde och hallonsylt. Bottnarna var ljusa bottnar. Ovanpå var det blå marsipan. Pippi har jag format av marsipan. Dekorerade även tårtan med namnet i samma oranga marsipan som Pippis hår. På kanten lade jag även några oranga prickar. De syns lite på översta bilden.


Pippi Långstrump bild

Smörgåstårtan var med räkor och lax. Jag använder inte något recept när jag gör smörgåstårta utan tar lite av varje i lagom mängd. I fyllningen var det i alla fall lax, räkor, färsk gurka, paprika, dill, grädde, färskost med räksmak, kalles kaviar och majonnäs. På kanten var det salladsblad och dekorationerna var ägg, tomat, gurka, räkor, lax, dill och citron.


Smörgåstårta med räkor och lax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar