28 mars 2013

Vitchoklad kladdkaksmuffins med jordgubbskvark

Senaste helg när min kompis skulle komma på besök gjorde jag de här kladdkaksmuffinsen med vitchoklad att bjuda på. Muffinsen sjunker ihop i mitten när man tar dem ur ugnen och i den gropen passar det utmärkt att lägga en frosting eller fyllning. Jag fyllde gropen med Valios nyaste smaksatta kvark, söt jordgubb. Vilket blev en utmärkt kombination mellan sött och lite syrligt. Dekorerade även med lite vitchoklad flisor.

Kladdkaksmuffins med jordgubbskvark

Fast jag inte riktigt är nån vän av vitchoklad så kan jag nog säga att de här muffinsen är min nya favorit. Om man vill kan man byta ut vitchokladen mot mjölk eller mörk choklad.

Jag har aldrig förut varit med och bakat Månadens sötsak men det råkade sej att temat denna månad var muffins så jag tänkte att jag nu skulle prova mej på att vara med. Så de här underbart goda muffinsena får vara mitt bidrag.


Vitchoklad kladdkaksmuffins

Vitchoklad kladdkaks muffins

100 g vitchoklad
100 g smör
3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
en nypa salt

200 g smaksatt kvark till dekorationen

Smält chokladen i mikron eller över vattenbad. Vispa smör, socker och vaniljsockret pösigt. Tillsätt äggen ett i taget och vispa ordentligt mellan. Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och salt och tillsätt i smeten tillsammans med vitchokladen. Rör till en slät smet. Fyll muffinsformarna till 2/3 delar och grädda i 200 C i 8-10 minuter.  Grädda inte för länge. Muffinsarna ska vara lösa innuti. Smeten räcker till ca 10st normal stora muffins. Dekorera med den smaksatta kvarken före servering.


Söta saker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar