11 april 2013

Ninjago och fotbolls tårta

Benjamin har fyllt 8 år och till hans kompiskalas igår gjorde jag den här tårtan med Lego Ninjago och fotbolls tema. Eftersom han spelar fotboll och gillar Ninjago ninjorna så hade han önskat sej en tårta med det som tema. Den gröna ninjan ville han skulle vara med men jag tyckte den behövde en kompis så jag gjorde en blå också. Jag kan ju genast säga att jag definitivt inte vet så mycket om Ninjago, fast min brorson Kevin också gillar dem mycket. Så jag fick nog ta hjälp av google för att se hur de skulle se ut. Jag kan ju inte garantera att jag gjort dem rätt och att de har de rätta vapnen för det fanns så många olika varianter av dem. 
  

Ninjago och fotbolls tårta

Grön ninja med svärdet på ryggen och blå ninja med spjutet framför sej

Tårtan hade ljusa tårtbottnar och som fyllning var det ett lager chokladmousse och ett lager kvarkfyllning med blåbär och vaniljkvark. Tårtan var täckt med vit  marsipan och vit sockermassa som jag blandat. Jag skar ut de svarta delarna på fotbollen ur svart marsipan och placerade ut dem på tårtan. Jag hade redan hunnit fylla tårtan då jag kom på att jag skulle göra tårtan som fotboll. Hade först menat göra en liten fotboll som ninjorna skulle få spela med. Eftersom jag redan gjort en platt tårta så fick det lov att bli en platt fotboll istället för en rund men det blev nog bra det också om jag får säga det själv. 

Fotbollsmönster ovanpå tårtan

Benjamins namn i Ninjago logo stil ...

På kanten gjorde jag av röd marsipan Benjamins namn och det han fyllde i samma stil som Ninjago logon. Namnet och åldern var så långt så det hade inte plats på samma bild då jag fotade. Ninjorna är också av marsipan. Den gröna med ett svärd på ryggen och ett ligger framför. Den blåa har ett spjut framför sej.


och förstås hur mycket han fyllde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar