9 juni 2013

Rosa prinsesstårta med krona

I fredags hade Iris 4-årskalas. Jag fick helt fria händer med att göra en prinsessig tårta. De gav mej bara tips om att hon gillar blommor, fjärilar, prinsessor, älvor och färgen rosa. Ganska fort bestämde jag mej för att göra en tårta med mycket rosa och med mycket blommor och fjärilar. Om jag skulle dekorera tårtan med en älva eller en prinsesskrona hade jag lite svårt att bestämma mej för men till sist blev det en krona.


Iris rosa födelsedagstårta

Mycket rosa men även lite vitt och lila.

Som fyllning ville de ha två lager jordgubbsfyllning mellan ljusa tårtbottnar. Jag täckte tårtan med en blandning av vit sockermassa och rosa marsipan. Den rosa kronan var av rosa sockermassa och dekorerad med vita blommor. Under kronan var det en rundel vit sockermassa för att kronan skulle skilja sej lite från den rosa botten. 


Rosa krona med vita blommor

Runtom på tårtkanten lade jag massor av blommor och några fjärilar. För att inte bara gå på det rosa temat gjorde förutom blommor i rosa även några blommor och fjärilar i vitt och lila. Även fyran fick bli lila.


Blommor och fjäril


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar