16 november 2011

Däcktårta med michelingubbe och Dajm/chokladmousse

Den här tårtan gjorde jag redan för två veckor sedan, i början av November, men London resan och skolning från jobbet gjorde att jag nu först har tid att lägga in tårtan på bloggen. Det var min jobbkompis man som fyllde år och hon ville överraska honom med en tårta och eftersom han jobbar med michelin däck och kortspel är en hobby så var önskemålet en Michelin gubbe som spelar kort.  


Däcktårta och Michelingubbe

Jag funderade av och an på hur jag skulle göra tårtan. Hade först tänkt göra hela tårtan som en Michelin gubbe men sen komma jag på att jag skulle göra ett däck och ovanpå skulle gubben få ligga och spela kort. 


Michelin gubben spelat kort

Svart däcktårta

Tårtan hade ljusa tårtbottnar och som fyllning var det två lager dajm/chokladmousse av mörk choklad. Michelingubben och spelkorten är gjorda av vit marsipan. På de små spelkorten har jag målat siffrorna och sorterna. Ovanpå är det svart marsipan, som nu äntligen finns att köpa i matbutiken! Det är inte det enklaste att färg marsipanen svart, det går så mycket färg, så ni vet inte vilken lycka det var när jag för ett tag sedan såg att de börjat sälja svart marsipan i matbutiken. Var tvungen att köpa några stänger fast jag inte då behövde någon svart marsipan, men de kom ju till användning till denna tårta. Däckmönstret på kanten har jag gjort med hjälp av marsipanverktyg. 


Bara äss i handen

Dajm/chokladmousse

2½ dl vispgrädde
100 g mörk choklad
80-100 g dajm

Hacka den mörka chokladen grovt. Koka upp grädden i en kastrull. Ta av från värmen och blanda ner chokladhacket, rör om tills chokladen smält. Låt svalna i kylen över natten. Vispa chokladgrädden och hacka dajmen och tillsätt. Om fyllningen blir för tjock blanda eventuellt i lite vispad grädde. Fyllningen räcker till ett lager i en tårta med 24-26 cm i diameter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar