23 november 2011

Prinsessig prinsesstårta

I lördags fyllde min jobbkompis dotter Lilja år. Hon gillar prinsessor jätte mycket, precis som de flesta små flickor. Jag fick fria händer att göra en tårta med prinsesstema, gärna med Snövit och/eller Askungen. Jag hade först tänkt göra prinsessorna som marsipanfigurer men det blev så knappt med tid och så fick jag inte figurerna att se ut som jag ville så jag målade prinsessorna istället.


Rosa prinsesstårta

Målad bild av Snövit och Askungen

Fyllningen är ett lager hallonmousse och ett lager blåbärsmousse mellan ljusa tårtbottnar. Bilden har jag målat på vit marsipan med livsmedelsfärg. Ovanpå är det rosa marsipan. Jag lade först bilden på tårtan sen täckte jag hela tårtan med rosa marsipan och skar försiktigt fram bilden ur den rosa marsipanen. Jag skar sen bort överskotts marsipanen. Skarven mellan marsipanen har jag täckt med vita och ljus rosa blommor och några prinsesskronor.


Dekorerad med blommor och kronor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar