25 januari 2012

Tårta med Byggare Bob och sina verktyg

I söndags fyllde Hannes 3 år. Ifjol gjorde jag en traktor tårta åt honom men i år skulle det vara Byggare Bob och väldigt viktigt var att en såg var med också. Jag gjorde även lite andra verktyg och några spikar.


Byggare Bob med sina verktyg

På kanten brädor och spikar

Tårtan hade ljusa bottnar fyllda med mycket chokladmousse och ovanpå moussen strödde jag hallon bitar. Fyllningen skulle vara samma som ifjol men denna gång hade jag hackat lite mörk och vit choklad i små bitar som jag satt i chokladmoussen. Jag tycker det är gott när det kommer lite bitar av choklad när man äter chokladmousse.


Hammaren och spikar

Tårtan är täckt med grå marsipan. Runtom kanten har jag satt brädor och spikar. Ovanpå är Byggare Bob omringad av olika verktyg som en såg, en hammare och en tång. Även några spikar och brädor rymdes med. Spikarna hade jag att torka i rumstemperatur så att jag skulle kunna "spika" in dem i tårtan. Jag gjorde först ett hål i marsipanen med en tandpetare och sen tryckte jag dit spiken. Bob blev riktigt söt tycker jag.


Närbild av Bob

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar