24 januari 2012

Hallon- och after eight moussetårta

I början av januari hade vi en sen julfest med min dansförening. Vi hade knytkalas och jag hade lovat att jag skulle göra en moussetårta till efterrätt. Mina favoriter bland moussetårtor är nog ännu baileys eller pätkis moussetårta men jag tänkte ändå att jag skulle göra något annat så det blev med hallon och after eight istället.


Hallon- och after eight moussetårta

Moussetårta med två lager

Botten är av digestivekex, som jag krossat och blandat med smält smör och tryckt ut i botten på en form med löstagbar kant. Ovanpå är det ett lager after eight mousse och ett lager hallonmousse. Dekorerat har jag gjort med några vita blommor av dekormassa, som jag penslat med rosa färg i mitten, och några bitar after eight choklad som vilar på en klick grädde.
När du fyller tårtan och skall ha två olika smaker börjar du med den en fyllningen och låter den stelna nån timme innan du häller på den andra fyllning. Låt allt stelna åtminstone 4-5 timmar, helst över natten innan du tar bort formen.
  

Vita och rosa blommor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar