14 april 2012

Bounty cupcakes

De här cupcakesen bakade jag förra helgen. Jag frågade min sambo vad han ville jag skulle baka för något gått till påsken och han svarade genast Bounty cupcakes. Han gillar bounty och jag har bakat de här cupcakesen några gånger förut och fast jag inte kan säga att bounty precis är mitt favoritgodis så tycker jag också att de är jätte goda. Jag hade dekorerat med vitchokladfrosting som jag färgat gul (påsken till ära) och några påskgodis men jag glömde helt bort att fota dem med frosting på.


Bounty cupcakes

Bounty cupcakes

Receptet är Leila Lindholms recept och finns även i hennes nya bok Hello cupcakes.


Bounty cupcakes

1 dl kokosflingor
100 g mörk choklad
2 ägg
1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
2½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 nypa salt
2½ msk kakao
100 g smör
3/4 dl kokosmjölk
1½ msk kallt kaffe
(1 msk Malibu kokoslikör)
6 bountybitar (3 chokladstänger à 55g) 

Rosta kokosen i en torr stekpanna tills den fått lite färg. Smält chokladen i vattenbad eller i mikron. Smält smöret och häll i kokosmjölken. 
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i äggsmeten varvat med smör och kokosmjölkblandningen. Rör ner den smälta chokladen, rostade kokosflingor, kaffe och eventuellt Malibu i smeten. Fyll muffinsformar till 2/3 med smet. Halvera bountystängerna och stick ner en halva i varje muffins (jag delade den i 4 bitar och satte 2 bitar i varje muffins). Grädda i 175 C i cirka 12-15 minuter. Smeten räcker till ca 12 st normalstora muffins.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar