2 september 2013

Bröllopstårta med vit choklad- och jordgubbsmousse


I lördags gifte sej Cilla och Sebastian. De ville ha en vit tårta till sitt bröllop men inte en vanlig grädd- eller marsipantårta. I somras gjorde jag två testtårtor åt dem och av dem bestämde de sej för att deras bröllopstårta skulle vara med vit chokladmousse. Inuti var det jordbgubbsmousse. I brudbuketten hade hon vita nejlikor så de ville även ha det på tårtorna.



Vit chokladmoussetårta med nejlikor

Bröllopstårtorna på tårtställningen

Tårtorna var för 80 personer så det blev sammanlagt fem stycken. Bottnen var en kexbotten av dominokex som är chokladkex med vaniljfyllning. Ovanpå den var det jordgubbsmousse. Runtom var det vit chokladmousse som täckte jordgubbsmoussen och kexbotten. Fick inte moussen så slät som jag hade velat då den hann stelna för mycket. Tyckte ändå att det inte gjorde så mycket. 
Dekorationerna var vita nejlikor av sockermassa. Jag tror faktiskt inte jag gjort nejlikor sen jag gick i skolan och det är ju ett tag sen. De ville ha en helt vit tårta så inga gröna blad men jag tyckte på något vis att det var lite tomt så jag strödde ut lite pärlemor färgade sockerkulor runtom blommorna.


Alla fem bröllopstårtorna

Vita nejlikor

Stort grattis Cilla & Sebbe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar