16 september 2013

Tårta med långtradaren Mack

Ramis storebror Riku hade 3-års kalas i lördags. Till hans kalas ville de ha en liten tårta med långtradaren Mack ur Bilar filmen. De ville att jag skulle skriva födelsedagsbarnets namn och ålder på sidan av bilen. Jag hade menat göra Rikus namn som Rusteze logon, som Mack har på sidan, men eftersom  figuren inte var så stor så blev det inte bra så jag skippade det. Det var kul att få göra något annat ur Bilar än Blixten som jag gjort några gånger.


Mack tårta

Svart och vitrutig kant på tårtan

Tårtan hade ljusa tårtbottnar och som fyllning var det ett lager vit chokladfyllning och ett lager hallonfyllning (använde jordgubbsfyllningens recept). Ovanpå var det svart marsipan och av vit sockermassa gjorde jag rutor så att kanten skulle börja se ut som en målflagga. Tårtan dekorerade jag enkelt med  bara Mack och åldern.


Långtradaren Mack 


2 kommentarer:

  1. Vilken fin lastbil! Är den helt i marsipan eller har du använt rice crispies treat? Och du har fått de vita rutorna så jämna och fina på kanten. Säg hur många tårtor gör du i snitt i veckan? Vågar du räkna ut hur många timmar du lägger ner på en tårta? Du är jätteduktig! Av nyfikenhet undrar jag vad du jobbar med till vardags?
    Ibland drömmer jag om att jobba som tårtmakerska på heltid men är samtidigt rädd att det skulle bli "för mycket" och tappa tjusningen efter ett tag...så jag kanske nöjer mig med någon tårta nu som då och låter kreativiteten flöda oförhindrat. Gjorde en beställning nu i helgen som finns att beskåda på bloggen nu.
    Ha det bra! :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Agneta! Figuren är helt i marsipan.
    Det varierar lite hur många tårtor jag gör per vecka men i medeltal blir det åtminstone en i veckan. Någon vecka kan det vara flera och någon vecka kan jag få ha ledigt. Nä jag har faktiskt inte räknat ut hur många timmar jag lägger ner på en tårta. Kanske jag borde göra det någon gång. Om jag vågar.
    Jag jobbar på kontor till vardags. Så det är ganska skönt att få vara lite kreativ på fritiden. Jo många har sagt att jag borde baka tårtor på heltid men jag tror inte skulle gilla att baka lika mycket då längre om jag skulle göra det varje dag. Var in och kollade din tårta och den var verkligen fin.

    SvaraRadera