1 oktober 2013

Chokladkaka med morot

I helgen firade vi min sambo som fyllde år i fredags. Till hans kalas bakade jag denna super goda chokladkaka med morötter i och med en god chokladglasyr ovanpå. Gick genom min ¨recept jag måste testa¨ - hög och där hittade jag receptet som jag någon gång klippt ur någon tidning.
Skördade för några veckor sen morötterna jag odlat i sommar så kylen är nästan full med morötter nu. Därför passade det riktigt bra att få användning av dem också på samma gång som jag fick testa ett nytt recept. 
Eftersom denna chokladkaka är en riktig kalaskaka så får den bli mitt bidrag till månadens sötsak som nu i oktober har temat kalas.


Chokladkaka med morot

Saftig och god var den

Så här såg kakan ut före glasyren

Rekommenderar er verkligen att testa denna kaka om ni tycker om choklad. Den är saftig och god. Eftersom jag älskar choklad så använde jag lite mera choklad i glasyren än vad det stod i receptet så det blev mera en ganache än en glasyr. Chokladen jag använde hade en kakaohalt på 50%. Jag dekorerade med några tunna morotsstrimlor och vit chokladflisor.

Chokladkaka med morot och chokladglasyr

100g smör eller margarin
150g mörk choklad
3 ägg
4 ½dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
6 dl finriven morot

glasyr
1dl vispgrädde
130g mörk choklad

Smörj och mjöla en rund form med cirka 22-24 cm i diameter. 
Smält fettet och tillsätt chokladen i mindre bitar. Rör om tills chokladen smält. Låt svalna.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda ihop vetemjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker och blanda ned det i äggsmeten tillsammans med chokladen, smöret och morötterna. Rör försiktigt om till en slät smet. 
Grädda i 175 C i cirka 60 minuter. Låt svalna och stjälp upp kakan på ett fat.
Koka upp vispgrädden till glasyren och ta av från värmen. Tillsätt chokladen i mindre bitar och rör om tills chokladen smält. Bre glasyren jämnt över kakan.


Söta saker

2 kommentarer:

  1. Låter jättegott! En ide dök upp att använda denna som tårtbotten... Har precis bakat en vanlig chokladbotten och kladdkakebotten till helgens tårta... blir favorit i repris med samma fyllning och smaker som pirattårtan som var förra helgens beställning.

    Vad är din egen absoluta favorit bland tårtsmaker?

    SvaraRadera
  2. Vet du jag tänkte faktiskt det samma. Att jag måste testa denna som tårtbotten nån gång.
    Jag vet faktiskt inte vad som är min absoluta favorit. Moussetårtor och cheesecakes gillar jag och choklad. Jag tror inte jag har hittat den perfekta ännu men denna tårta ligger högt upp bland favoriterna.

    SvaraRadera