10 november 2013

Pätkis moussetårtor åt 30-åring

Vincents mamma Cilla hade igår 30- årskalas och jag gjorde två moussetårtor med pätkis till festen. Jag fick fria händer med dekoreringen hon ville bara att 30 skulle finnas med. Jag kan säga att jag hade lite idé torka när jag skulle fundera ut dekorationen men jag tycker jag fick till det till sist. Kom på att jag ville ha siffrorna stående på tårtan och sen ledde det bara fram till att omringa dem med blommor.


Två pätkis moussetårtor

Lila och vita blommor

Tårtorna var pätkis moussetårtor. Kexbotten var av dominokex och ovanpå var det kakaogelé. Man ser på bilden där båda tårtorna är med att den ena gelén är lite ljusare. Jag brukar göra gelén av kakao men den ljusare gjorde jag av oboy (använde samma mängd oboy som kakao men lämnade bort sockret) får Cilla gillar inte mörk choklad. Tyckte dock att när jag hällde den på tårtan att den var lite matt och grumlig så jag bestämde att jag gör den andra av kakao. När gelén stelnat ordentligt så tyckte jag ändå att den såg helt bra ut så jag skulle bra kunnat göra båda med oboy. Dekorationerna är av marsipan och sockermassa. Under blommorna är det en platta av vit choklad som jag limmat fast siffrorna i.


Siffrorna 30 stående och omringade av blommor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar