28 mars 2011

Choklad bröllopstårta med choklad-philadelphiaost fyllning och banan

När min kusin och hennes man, föräldrar åt Frida, gifte sig för några år sen fick jag äran att göra denna femvånings bröllopstårta. Det skulle vara en chokladtårta med vita masipan rosor.


Choklad bröllopstårta

Tårtan består av tårtbottnar med kakao i. Fyllningen är en choklad-philadelphiaost fyllning och banan. Kakan har jag först strykit upp med persikomarmelad, låtit den stå i kylskåpet en stund så att marmeladen blivit kall och sedan hällt på smält choklad som är blandad med lite olja så den skall vara lite lättare att skära.


Dekorerad med vita rosor

Receptet på fyllningen sätter jag in och jag kan verkligen rekommendera den. Choklad och banan är en bra kombination. Jag använde chokladkross till fyllningen. Gjorde det lite enklare för mej själv så att jag inte skulle behöva hacka alla choklad, eftersom jag gjorde sex tårtor.

Choklad- philadelphiaost fyllning med banan

2-3 bananer
1 burk (250g) philadelphia- eller mascarponeost
0,5 dl socker
1-2 tsk vaniljsocker
100g choklad
2 dl grädde
2 msk citronsaft eller 0,5 dl konjak

Vispa grädden. Hacka chokladen grovt. Blanda socker, vaniljsocker, citronsaft (konjak) och chokladkross med färskosten. Blanda till sist ner grädden. Skiva bananen.
Lägg hälften av fyllning på den första bottnen och rada på hälften av bananskivorna. Lägg på nästa botten och på den resten av fyllningen och bananerna och till sist den översta bottnen. Fukta varje botten med tex apelsinsaft. Fyllningen räcker till två lager i en tårta med diametern 24-26 cm.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar