22 mars 2012

Rulltårta med dajmfyllning

Detta blev inlägg nummer 100!!!!
Tyckte att jag inte bakat rulltårta på ett tag så när vi skulle få gäster tänkte jag att jag skulle testa rulltårta med dajmfyllning. En rulltårta som en kompis ofta brukar baka och hennes brukar vara jätte god. Jag vet inte riktigt vad hon brukar lägga i sin dajmrulltårta (eftersom jag aldrig frågat efter receptet) men jag testade en vanlig smörkräm som jag tillsatte dajmkross i. Det blev bra och smakade nog som den som min kompis brukar göra. Rulltårta går ju så snabbt att baka så jag vet inte varför man inte bakar det oftare.


Rulltårta med dajmfyllning

Rulltårta

Rulltårta med dajmfyllning

Botten
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ dl grädde

Dajmfyllning
100 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
1 äggula
2 st dubbeldajm à 56g

Botten: Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i äggsmeten tillsammans med grädden. Bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna ca 30x40 cm. Grädda i 250 C i cirka 5-6 minuter. Stjälp upp rulltårtsbotten på ett sockrat smörpapper för att kallna.
Fyllningen:  Vispa smöret fluffigt. Tillsätt florsockret och äggulan och rör krämen slät. Hacka dajmen och tillsätt i fyllningen, blanda ihop. Bred ut fyllningen på rulltårtsbotten och rulla ihop med hjälp av smörpappret så att skarvet kommer neråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar