19 mars 2012

Lila och rosa Barbietårta

Nu har jag haft denna blogg i ett år. Nästan 100 inlägg har jag hunnit med och 10 000 har kollat in mina tårtor och bakverk. Det har varit kul att följa med hur besökar antalet har ökat. Tack så hemskt mycket till alla läsare. Jag har varit lite efter i mina uppdateringar på sista tiden eftersom det har varit mycket allt möjligt annat jag har varit tvungen att göra. Men här kommer en ny tårta jag gjort.

När Ronja fyllde år i slutet av februari önskade hon sej en Barbietårta. Jag gjorde en barbietårta åt henne för två år sen också och jag vet att hon även hade önskats sej en ifjol men då tyckte hennes föräldrar att det skulle vara något annat. Denna gång ville hon att den skulle vara lila och rosa så att den skulle matcha Barbiens hårband och örhängen.

Lila och rosa Barbietårta

Tårtan hade ljusa tårtbottnar, som jag bakat i en liten vanlig form och i en hålform. På det viset får man hålet för benen färdigt. Fyllningen var varannat lager grädde och hallon och varannat chokladmousse. I en sån här tårta är det flera en tre tårtbottnar. Jag minns inte exakt hur många det blev men det är bara att rada på tills tårtan är tillräckligt hög. Kjolen och toppen är av lila och rosa marsipan. Kjolen har jag dekorerat med rosa och lila hjärtan och pärlor (sockerkulor).

Dekorerad med pärlor och hjärtan

Barbietårta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar