22 mars 2012

Vit doptårta åt Arvid

När min nyaste kusin Arvid döptes senaste helg fick jag äran att göra doptårtan. Dopet var på Åland så jag fyllde tårtan och gjorde dekorationerna hemma, hade den i en kylväska på bilresan ner och gjorde den sen klar på plats. Enda kravet de hade var att den skulle vara täckt med marsipan och så skulle namnet vara med. Efter att ha funderat hit och dit på dekorationerna bestämde jag mej sist och slutligen för att dekorera tårtan med en baby med sparkdräkt. Dekorationerna, i alla fall babyn, ser småa ut på bilden, tycker jag, men de beror nog på att tårtan var så stor. Den skulle räcka till 25-30 personer.


Arvids doptårta

Vit och blå doptårta med små fötter på sidan

Tårtan bestod av ljusa tårtbottnar som jag fyllde med vaniljkräm, grädde och på ett lager var det banan och på ett lager jordgubbar. Tårtan var täckt med marsipan och sockermassa som jag blandat. Tårtan dekorerade jag med en baby i sparkdräkt som ligger på en filt, blommor och namnet i vitt på blåa prickar. På kanten var det två små fötter i blått. Dekorationerna var alla av blå marsipan förutom filten babyn ligger på, den var av vit sockermassa. Filten har jag även kavlat med mönsterkavel.


Babyn med sparkdräkt ligger på en filt

Blåa blommor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar