23 augusti 2012

Korsords och garnnystan tårtor åt 80-åring

I början av förra veckan gjorde jag de här fyra tårtorna åt min jobbkompis mormor som fyllde 80 år. Hon gillar att lösa korsord och att handarbeta så det fick jag som tips på dekorationerna till tårtorna. Tyckte det skulle vara en bra ideé att göra ett korsord på några tårtor. Jag funderade länge på hur jag skulle få in handarbete på tårtorna och till sist kom jag på att jag skulle göra garnnystan som bildade namnet och 80 år. 


Fyra 80-årstårtor

Tårta med korsord

Elin tycker om dajm så det var som önskemål att det skulle var som ett lager fyllning i alla tårtor. De hade lite olika fyllningar men alla hade ljusa tårtbottnar. Två tårtor hade som fyllning ett lager chokladmousse med dajmbitar i och ett lager jordgubbsfyllning. En tårta hade hallon-, dajm- och limefyllning i två lager. Den sista tårtan skulle vara nöt och chokladfri, så fyllningen i den var ett lager jordgubbsfyllning och ett lager limemousse.


Tårta med garnnystan

Tre av tårtorna var täckta med vit marsipan och den sista som skulle vara nötfri hade vit dekormassa /sockermassa. Dekorationerna var också av marsipan och dekormassa.  


Röda och vita blommor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar