17 april 2014

Turkosa tårtor åt 50-åring

Esa hade 50-års kalas för snart två veckor sedan. Hans fru var i kontakt och ville att jag skulle göra tårtor till kalaset. Hon skickade några inspirations bilder åt mej på sånt de gillar för att jag skulle få ideér på dekorationer till tårtorna. Bland bilderna fanns Esas favorit gitarr, en turkos förstärkare, två svalor, biljardboll och en hawaijiflicka. Genast när jag såg förstärkaren fick jag idéen att tårtorna skulle vara turkosa. Sen bestämde jag mej att en tårta skulle vara dekorerad med gitarren och förstärkaren och den andra med svalorna och en biljardboll.


Esas turkosa tårtor

Tårtan med gitarr och förstärkare

Båda tårtorna hade ljusa tårtbottnar som var fyllda med två lager chokladfyllning med mörk choklad. Ovanpå var det turkos marsipan. Den ena tårtan var med Esas favorit gitarr och den turkosa förstärkaren som gav mej inspirationen till färgen på tårtorna. Jag fick idéen att dekorera kanten av tårtan med  LP skivor och lade även några under gitarren. Dekorerade även med vita rosor och blåa blommor.


Gitarr och turkos förstärkare

Tårtan med svalor och biljardboll

Den andra tårtan var dekorerad med sånt som hör rockabilly till som två svalor, som höll i banderoller med Esa 50 vuotta, och även en biljardboll. Även denna tårta hade vita rosor och blåa blommor. På kanten var det även biljardbollar. Alla dekorationerna på båda tårtorna var av marsipan förutom det vita som var av dekormassa.


Biljardbollar på kanten

2 kommentarer:

  1. Hur har du gjort gitarren? :)

    SvaraRadera
  2. Mathilda, jag har gjort gitarren av marsipan. Ritade en gitarr mall på papper och skar ut gitarren ur marsipanen enligt mallen och sen dekorerade jag med alla detaljer.

    SvaraRadera