28 december 2014

Glutenfria muffins med kanel och nötter

Hoppas alla haft en god, trevlig och mysig jul. Tänkte jag så här efter jul skulle lägga in ett juligt muffins recept. 
Till min födelsedag gjorde jag även de här glutenfria kanel muffinsarna. Hittade receptet i en engelsk bok med glutenfria recept. Cinnamon crumb cupcakes heter de där. Det går inte att översätta namnet så att det låter lika bra på svenska tycker jag. Riktigt goda var de i alla fall, om jag får säga det själv. Smakade riktigt som vanliga muffins fast de är utan socker och vetemjöl. Valnötterna gjorde så det var lite tuggmotstånd.


Glutenfria kanel muffins

Cinnamon crumb cupcakes
Receptet räcker till 10 normalstora muffins. I orginal receptet var måtten i cups så därför är måtten lite konstiga nu när jag översatt dem till deciliter. Istället för vaniljextract använde jag äkta vaniljpulver, lite över en halv tesked.


Muffins med kanel och nötter

Smet
2,4 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
1/4 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 ägg
1 dl agavesirap
1 msk vaniljextract

Topping
1,8 dl mandelmjöl
1,2 dl valnötter
2 msk kanel
½ dl agavesirap

Smeten: Vispa ihop ägg, agavesirap och vaniljextract. Blanda ihop mandelmjöl, kokosmjöl, salt och bakpulver och vispa ihop med äggsmeten till en slät smet.  
Topping: Hacka valnötterna. Blanda ihop mandelmjöl, valnötter och kanel. Rör ner agavesirapen. 
Fördela smeten i 10 muffinsformar, ca. 3 matskedar i varje muffinsform. Fördela toppingen över smeten, ca en rejäl matsked per form. Grädda i mitten av ugnen i 175C ca 18-22 minuter. Låt svalna och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar