19 december 2014

Tårta uggla

Ugglor är ju bara så söta så den här ugglan gjorde jag till min födelsedag senaste helg. En riktigt gullig uggla täckt med marsipan, chokladfrosting och med en röd rosett.


Tårtan som såg ut som en uggla

Ugglan hade ljusa tårtbottnar och som fyllning var det diplomatkräm (vaniljkräm och grädde blandat) och ovanpå den strödde jag ut blåbär. Tårtan var fem tårtbottnar hög. 
Frampå ugglan var det fyra olika nyansers brun marsipan. Runtom var det chokladfrosting. Jag funderade länge på vad jag skulle göra de bruna ``fjädrarna´´ av och kom inte på något annat än frosting. Tänkte att det kommer att bli ganska sött men om jag gör det tunt så går det väl bra. Jag hade blandat frostingen och skulle börja på att spritsa när jag kom på att jag skulle gjort ``fjädrarna´´ av choklamousse. Det skulle inte varit lika sött som frosting. Nå det var för sent då jag redan hade frostingen gjord och så hade jag för den delen ingen mjölk eller mörk choklad hemma till moussen. Det blev nog gott med frostingen också men gör jag den här tårtan igen så tänker jag nog pröva med chokladmousse. 


Chokladfrosting runtom

Fjädrarna av frostingen gjorde jag så att jag spritsade ut en prick frosting och sen drog jag uppåt med en sked från mitten av pricken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar