29 december 2014

Tårtor med älg och jägare

Min sambos pappa fyllde 60 år i mitten av december. Han frågade om jag skulle kunna göra två tårtor åt honom. Beställningen kom med kort varsel så jag hade bara tre dar på mej att fundera ut vad jag skulle göra för dekorationer. Eftersom han jagar nästan det mesta som går att jaga så beslöt jag mej för ett älghuvud och en jägare. Det fick absolut inte stå 60 på tårtan sa han, så jag skrev bara Onnea (grattis) Erkki istället.


Svärfars jakttårtor

Tårta med älghuvud

Tårtorna hade ljusa tårtbottnar. Som fyllning var det diplomatkräm (lika delar vaniljkräm och grädde blandat) och hallon på ett lager och blåbär på andra. Tårtorna täckte jag med vit marsipan. Älgen och jägaren var av marsipan. 
Bilderna är lite dåliga eftersom det blev dåligt med tid att fota dem. Min sambo stod och väntade på att få föra dem och så var det även mörkt ute. Har inte tillräckligt bra belysning att fota i har jag märkt. Dagsljus brukar vara bäst. 


Jägaren med sitt gevär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar