30 december 2014

Julig bröllops- och 40-års tårta

Vår kompis ringde en kväll och funderade om jag skulle kunna göra en liten tårta till en glöggkväll de skulle ha med sina grannar helgen före jul. Önskemålet var en julig 40-årstårta och på samma gång en bröllopstårta. Han fyller 40 i januari och de hade just gift sej. Jag sa att jag kan göra en våningstårta så blir tårtan lite bröllopsaktig och om jag ännu gör den övre tårtan vit. Julen blev det med den röda nedre tårtan, snöflingorna och tomtarna. 40-års delen var det enda jag inte riktigt kom på hur jag skulle få med så det blev bara en skylt med 40. Den övre tårtan lämnade jag tom, förutom några snöflingor, för de skulle lägga dit en egen bröllopsdekoration. Tårtan blev nog mera jul än något annat men julen var ju om några dagar.


Julig bröllops- och 40-årstårta

Röd och vit våningstårta

Tårtorna hade ljusa tårtbottnar och som fyllning var det två lager chokladmousse av Fazerina konfekt. Den nedre tårtan var täckt med röd marsipan och den övre med vit sockermassa. Den nedre tårtan dekorerade jag med vita snöflingor av sockermassa. Runt den övre tårtan lade jag ett grått band av marsipan och ovanpå några snöflingor. På kanten stod två tomtar av marsipan och höll i skylten med 40. Tomtarna ovanpå den vita tårtan lade jag dit bara då jag fotade. Tog bort dem före tårtan hämtades.


Två tomtar som håller i 40 skylten 

Två gulliga tomtar

2 kommentarer: