16 april 2011

Choklad-kokostosca rutor

Jag provade ett nytt recept för några dagar sedan. En bekant till mej hade gjort dessa chokladrutor med kokostosca på. Jag smakade inte dem då men tyckte de såg goda ut och kombinationen choklad och kokos lät gott. Så jag frågade efter receptet. Chokladkakan är som en kladdkaka och kokostoscan är som vanlig tosca men istället för mandel är det kokos.


Chokladkaka med kokostosca


Receptet innehåller mycket socker men det är ju som en dubbelsats kladdkaka. Jag rekommenderar att man inte skära så stora bitar för den är ganska söt. Man kan ju ta två bitar istället! Jag gjorde 1 1/2 sats för vår långpanna är 32cm x 44 cm och av den blev det 40 bitar.

Choklad- kokostosca rutor

Botten:
4 ägg
5 dl socker
150 g smör
3 dl mjöl
8 msk kakao (ca. 1 dl)
2 tsk vaniljsocker
2 kryddmått salt

Glasyr:
200 g kokos
2 dl socker
1 dl sirap, ljus
1 1/2 dl grädde

Smält smöret, låt svalna lite. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop mjölet, kakaon, vaniljsockret och saltet och tillsätt i smeten varvat med smöret. Rör om till en jämn smet. Häll smeten i en bakplåtspappers klädd ungsform eller långpanna ca 25 cm x 35 cm. Grädda i mitten av ugnen i 200 C i 15 minuter.
Gör under tiden kokostoscaglasyren. Häll kokos, socker, sirap och grädde i en kastrull, rör om och låt sjuda ca. 5 minuter. Ta ut chokladkakan och bred ut glasyren över. Grädda i ytterligare 10 minuter tills kakan får en fin gyllenbrunfärg. Det är lättare att skära kakan i bitar medan den ännu är lite varm.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar