4 april 2011

Jordgubbstårta med fyrhjuling och jordgubbs- och chokladmousse

Miro fyllde 11 år för några veckor sen och han ville ha en jordgubbstårta med en fyrhjuling eller en traktor på. Eftersom jag fick välja själv vilken jag skulle göra så blev det en fyrhjuling då jag vet att han tycker om att köra fyrhjuling. 


Jordguddstårta

Fyrhjuling av marsipan

Fyllningen består av chokladmousse och jordgubbsmousse. Ovanpå är det jordgubbar och gelé. Jag brukar använda gelésocker som jag sätter på före gräddkanten. Kanten är även på denna tårta gjord med dekorationsskrapa. Fyrhjulingen är gjord av marsipan.

Receptet på jordgubbsmoussen jag använde sätter jag också in. Jag använde frysta jordgubbar som jag tinade upp i rumstemperatur.

Jordgubbsmousse

3 st gelatinblad
400 g jordgubbar, färska eller frysta 
1 dl socker
2 dl vispgrädde
1 st äggvita
2 msk socker

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Mixa jordgubbarna med sockret (dl) och passera dem genom en sil. Värm upp en liten del av jordgubbsmoset i en kastrull och smält gelatinet i det. Vispa grädden. Vispa äggvitan till hårt skum och tillsätt sockret (msk) och vispa ytterligare en liten stund. Blanda ner den avsvalnade jordgubbs-gelatinblandningen i resten av jordgubbarna och grädden. Vänd försiktigt ned äggvitan. Ställ in blandningen i kylskåpet för att stelna en stund innan du fyller tårtan. Fyllningen räcker till två lager i en tårta med 22- 24 cm i diameter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar