6 april 2011

Maränger

När jag gjorde Miros tårta lämnade det äggvita över. Så istället för att slänga bort den tänkte jag att jag skulle göra maränger, som jag brukar göra om jag inte kommer på något annat jag kan använda den till. Dessa maränger dekorerade jag med choklad. Hälften doppade jag i choklad och på hälften spritsade jag chokladen över. 


Maränger



Receptet på maräng är enkelt och de är även enkla att göra, tycker jag i alla fall. Detta recept brukar jag använda när jag gör marängbottnar också. Receptet räcker till 3 st bottnar med diametern på ca. 18 cm.

Maräng

3 äggvitor
2 dl socker

Vispa äggvitan till ett fast skum i en absolut ren skål. Tillsätt sockret lite i taget under fortsatt vispning till en styv och blank massa. Spritsa ut marängerna på en bakpappersklädd plåt eller om du gör bottnar markera tre rundlar på ett bakplåtspapper. Vänd pappret och bred eller spritsa ut marängsmeten i rundlarna. Grädda i 125 C i mitten av ugnen tills de känns torra och släpper lätt från pappret, ca 1 timme. Låt dem eftertorka i den avstängda ugnen med luckan på glänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar