12 december 2011

Tårta med dödskalle

Josefin, som jag ifjol gjorde fioltårtan åt, fyller 11 år om några dagar men de hade kalas redan denna helg. Hennes mamma hade önskat att jag skulle göra en tårta med en dödskalle på. De skulle ha två små tårtor så en fick vara en vanlig gräddtårta medan den andra skulle vara dekorerad med en söt dödskalle plus namnet och åldern.


Jordgubbstårta och dödskalletårta

Rosa dödskalle tårta

Båda tårtorna har två ljusa bottnar och en marängbotten fyllda med vaniljkräm, grädde och jordgubbssylt. Kanten är en slät gräddkant som jag dekorerat med svarta marsipanhjärtan. Jordgubbstårtan är dekorerad med en rosa ros av marsipan och ännu ett svart hjärta. Dödskalletårtan är dekorerad med rosa marsipan, svarta hjärtan och dödskallen som jag skurit ut ur vit dekormassa. Namnet och åldern har jag skrivit på marsipanen med svart pastafärg. Harmligt nog så hade jag även gjort en rosett som dödskallen skulle ha men den glömde jag att lägga på tårtan. Kom på det först när tårtorna var levererade och nästan uppätna. 

Kanten är dekorerad med svarta hjärtan

Jordgubbstårta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar