14 maj 2013

Morsdags tårta med jordgubbar och blåbär

Den här lilla somriga tårtan gjorde jag åt min mamma i söndags när det firades morsdag. Jag tänkte det skulle bli gott med en tårta med maräng, grädde, färska jordgubbar och blåbär. Låter inte det gott? Jo, den försvann som smör i solsken i alla fall.


Somrig morsdagstårta

Dekorerad med mycket färska bär

Tårtan var lite högre än vad jag brukar göra. Den hade två vanliga ljusa tårtbottnar och två marängbottnar. En maräng botten var underst, ovanpå den var det chokladmousse. Sen var det en ljus tårtbotten och jordgubbsfyllning. Sen kom nästa ljusa tårtbotten och grädde och blåbärssylt och till sist den andra marängbotten. Jag strök upp tårtan med grädde och dekorerade med rostade mandelflarn, färska jordgubbar, färska blåbär och några vita blommor av sockermassa. Tycker att tårtor med färska bär är så härliga att se på. God var den också!


Jordgubbar, blåbär och vita blommar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar